Eftersom det inte alltid har varit så att jag har uppskattat de böcker som andra har talat sig varma om var det med en viss skepsis som jag satte mig ned och började läsa den här lovordade boken. Inte ens skyhöga förväntningar kunde dock ta udden av den här läsupplevelsen.
Boken handlar om en ung spanjor som arbetar som fåraherde eftersom han vill se världen. Efter två nätter med samma dröm om Egyptens pyramider säljer han sina får och ger sig av på en resa tvärs över öknen för att finna den skatt som enligt drömmarna kan finnas där.
Boken är som en saga bortom tiden och den berättas oerhört väl. Utan att krångla till det allt för mycket tar den upp djupa filosofiska och religiösa frågor, som man inte kan undvika att fundera över medan man läser. Jag brukar inte alltid uppskatta böcker som kräver eftertanke, men den här boken nådde ända fram och den har gett mig många nya tankar.
Det här är den fristående fortsättningen på Sång till en fjäril och vi får återigen följa Riina, Elsa Marie och några andra ungdomar i deras liv.
Det har nu blivit dags att börja gymnasiet och Riina tar det stora steget att flytta hemifrån för att gå på en speciell musikskola i Stockholm. Skillnaderna mellan den norrländska ort hon flyttar från och storstaden är stora och Riina känner sig till en början både osäker och förvirrad.
Elsa Marie är kvar i Norrland och ska gå om nian eftersom hon hoppade av skolan förra året. Nu ska hennes mamma flytta till Danmark för att jobba och detta ger Elsa Marie en del nya insikter.
Det är kul att återigen få läsa om personerna som man träftade på i den tidigare boken. Problemet är bara att boken är väldigt tunn och att man därför inte hinner läsa speciellt mycket om någon. Det känns inte riktigt som att boken hinner handla om någonting. Istället blir boken mer än lång epilog till bok nummer ett. Trots detta är det här en väldigt bra bok där dagboksinlägg, mejl och berättande text varvas och gör att allting blir lätt att känna igen sig i och tro på. Det här känns som en väldigt realistisk och bra beskrivning av några ungdomars liv i dagens Sverige.
Jag ser mig själv i en stulen spegel hos Adlibris och Bokus.
Den kaotiska familjen Drummond ska träffas i Florida för att bevittna dotterns raketuppskjutning. Istället för en fin familjeträff urartar dock allt när bröderna Bryan och Wade tillsammans med deras pappa åker iväg på ett smuggeluppdrag och möts av både barnförsäljare och en smått galen vetenskapsman.
Det här är en helt skruvad historia om en familj där medlemmarna har HIV, skjuter varandra, har sex med sina styvmammor, är otrogna och en massa annat underligt. Ibland hoppar handlingen fram och tillbaka i tiden och då har jag svårt att avgöra vad som händer när. Det här är definitivt inte en seg och långdragen historia. Tvärtom händer det saker hela tiden och det gäller att vara koncentrerad när man läser den för att man ska hänga med i handlingen.
Karaktärerna och händelserna i boken kan tyckas vara för otroliga för att vara sanna och det ligger mycket i det, men karaktärerna beskrivs på ett så fint sätt att de känns mänskliga och alldeles vackra i allt det tragiska. De är inte på något sätt svartvitt eller klyschigt beskrivna. Just personerna i boken tycker jag nästan bäst om med den här boken.
Någonting annat som jag tycker om är att huvudpersonernas tankar ibland flikas in helt plötsligt och då skrivs i kursiv stil. Just dessa tankar är oftast väldigt kloka och bra formulerade och stundvis lätta att känna igen sig i. Det här är en sådan bok som man kan hitta nästan hur mycket klokt och viktigt i som helst i och det finns en massa saker, som vore värda att citeras.
Boken kan nog upplevas som rörig och lite överdriven, men den är samtidigt en fantastisk bok om att förändra sitt liv, leva för det som känns viktigt och kanske finna en mening i allt som till synes är meningslöst.
Jag har läst två av Irvings romaner tidigare och båda minns jag som ganska bisarra och osannolika historier som berättas med mycket värme. Även den här boken följer mönstret.
Boken handlar om en enhänt journalist, Patrick, som får erbjudandet att genomgå en handtransplantation. En kvinna vid namn Doris Clausen skriver ett brev till Patricks kirurg där hon meddelar att hennes man vill donera sin hand till Patrick.
Doris älskar sin man djupt och tror sig inte kunna älska någon annan. Äktenskapet är lyckligt och det enda som saknas är barn. Trots år av försök har Doris fortfarande inte lyckats bli gravid och hon börjar nästan bli besatt av tanken på att bli med barn.
När Doris man sedan dör i en olycka och det blir aktuellt med transplantationen har Doris vissa förbehåll innan donationen kan ske. Hon kräver umgängesrätt med sin mans hand och under sitt första möte med Patrick förför hon den enhänte mannen och blir på så vis äntligen gravid.
Patrick, som har varit med otroligt många kvinnor, känner för kanske första gången äkta känslor. Han blir förälskad i Doris, men märker att Doris egentligen bara är intresserad av hans nya hand. När hans son sedan föds blir han överväldigad av känslan av att vara pappa, men Doris går upp helt i sin mammaroll och intresserar sig fortfarande föga för Patrick. När Patricks kropp stöter bort den nya handen kompliceras Patricks och Doris förhållande ytterligare eftersom Doris intresse av att träffa Patrick nu är ännu mindre. Patrick ger dock inte upp.
Kärlekshistorian, som är bokens centrala handling, är kanske det som utgör det riktigt bisarra i den här boken, men jag tycker att det är en rätt så gripande och lite tankeväckande historia. Den får mig att tänka på den svenska drottning, som först inte ville att man skulle föra bort hennes mans lik och som sedan sparade den döde mannens hjärta i en ask. På samma lite förtvivlade sätt tycks Doris sakna sin man. Det är lite fascinerande att tänka på hur Doris planerar att behålla en kroppsdel från sin man och skaffa barn med den nya ägaren till kroppsdelen för att på så sätt kanske inbilla sig lite att hon faktiskt har fått barn med sin älskade man.
Vid sidan om historian om Patrick och Doris och handen finns det också, som alltid i Irvings böcker, en massa sidospår som ibland kan kännas lite onödiga. Boken innehåller mängder av intressanta personer och lustiga episoder, men det känns som om många av de inte för handlingen framåt utan istället bara fyller ut boken med onödiga saker. Den första hälften av boken är bäst och det är också den delen som främst handlar om Doris, Patrick och handen. Den sista hälften är en ganska tråkig historia som i princip går ut på att Patrick irrar omkring med en massa kvinnor och inte vet hur han ska få sin älskade Doris. Det hinner bli lite tjatigt innan boken tar slut, men det är fortfarande en mycket bra och läsvärd bok. En av Irvings bästa!
Det här är Anna-Karin Eldes tredje humoristiska seriebok och den är precis lika rolig som de två föregångarna (Om ingen nyper mig i rumpan snart så går jag hem och Var ska man lägga näsan om inte i blöt?), om inte roligare. Förutom träffsäkra illustrationer att känna igen sig i innehåller boken även en del trevliga små texter som en extra krydda. Roligt är också att det inte längre bara är en ruta per serie utan att vissa sträcker sig över flera sidor.
Det är svårt att inte roas av den här serieboken, som med Eldes rika bilder och passande bildtexter ger en väldigt realistisk bild av livet som kvinna idag. Det här är en bok att känna igen sig i och skratta åt. Det här är min humor!
För första gången har jag provat att läsa en serie, eller en tecknad roman, som man kanske borde kalla den här boken. Det var en väldigt trevlig upplevelse!
Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord och det kan jag verkligen hålla med om. Bilderna i den här boken är väldigt träffsäkra och förmedlar verkligen någonting. Det är lätt att känna igen sig i bilderna av fröken Livrädd, som är bokens huvudperson, och de fyndiga texterna och pratbubblorna till bilderna förstärker dessutom en del saker.
Boken handlar om fröken Livrädd, som börjar tröttna på den man som hon har levt ihop med de senaste åren. Hon träffar en ny man och är plötsligt inte säker på vad hon känner. Fröken Livrädd blir livrädd för att bryta upp, men är också rädd för att förlora sin nya flört. Bokens ämne kan kanske inte sägas vara nyskapande, men boken är bra och härlig och den gjorde mig sugen på att läsa fler serier.
Det var länge sedan jag skrattade så mycket när jag läste en bok som när jag läste Anna-Karin Eldes första illustrerade bok. Här skildras vardagens lyckor och olyckor i roliga, sarkastiska och charmiga teckningar med tillhörande kommentarer.
Ibland känns det som om boken skulle kunna handla om mig och det är kanske det som är så roligt med den här boken. Träffsäkert!
Ingen grekisk gud, precis, av Katarina Kieri är en ganska typisk och härlig ungdomsbok, som är lätt att känna igen sig i, kanske inte för att huvudpersonen är med om händelser som alla råkar ut för, men för att det känns att den fångar åldern och känslorna på ett fint sätt. Boken handlar om några jobbiga veckor i 15-åriga Lauras liv och behandlar ämnen som omöjlig kärlek, kompisproblem, kontakten med föräldrarna och (kanske) lycklig kärlek.
Ingen grekisk gud, precis är mysig och har hög ”känna igen sig”-faktor, men sa mig kanske inte så mycket nytt jämfört med andra ungdomsböcker, trots allt.
Ingen grekisk gud, precis
Ingen grekisk gud, precis gavs ut av Rabén och Sjögren 2002. ISBN: 9789129656664.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.