• Coola krogen

    Coola krogen

    Gloria har gått ut restaurangprogrammet på gymnasiet och nu längtar hon efter ett eget liv, långt från hålan Tierp och hennes ensamma mamma, som bara längtar ”hem” till Chile. Så får hon anställning som servitris på Coola krogen i Stockholm och flyttar till en lägenhet, som hon delar med en kompis. Saker och ting blir dock inte exakt som planerat. Jobbet som servitris visar sig egentligen vara ett jobb som innehåller högst skiftande arbetsuppgifter och pengarna rullar inte direkt in. Efter hand börjar också myglet och de skumma affärerna på stadens innekrogar att uppdagas för Gloria och hon ser hur knark florerar och hur våldet trappas upp. Själv är hon mitt uppe i det och inser att hon inte är speciellt skyddad från det som händer i krogvärlden.

    Den här boken ska vara baserad på verkliga händelser och författaren har studerat Stockholms krogvärld inifrån och vet förmodligen vad hon skriver om. Med tanke på det är det här en intressant bok om sådant som man inte trodde existerade i Sverige idag. Dock känns boken alldeles för pladdrig och rörig för att göra något större intryck hos mig. Jag blir alltid irriterad när dialoger är skrivna på talspråk och talspråk finns det mycket av i boken. Boken ger också ett rörigt intryck och jag orkar inte sätta mig in i den och verkligen tänka på vad som står och hur allt hänger ihop. Coola krogen kunde nog ha varit intressantare än vad den är.


  • Glöm att ni har en dotter

    Glöm att ni har en dotter

    Sandra har ägnat några år åt att resa runt i Thailand, men efter en tids sjukdom börjar hon definitivt att längta hem. Pengarna räcker dock inte till biljetten hem och hon lockas av ett erbjudande om att få pengar för att smuggla heroin. Hon bestämmer sig för att gå med på erbjudandet och det visar sig bli ett ödesdigert val. Hon åker fast i tullen och döms till Thailands lägsta straff för smuggling av narkotika – fängelse i 25 år.

    Sedan följer en berättelse om hur Sandra lever i ett primitivt utformat thailändskt fängelse, där smuts, äckel och grymt våld är vardag, och efter det får läsaren följa Sandra i de brittiska fängelser, dit hon förflyttas. De är egentligen inte på något sätt trevligare än det Thailändska fängelset och Sandra får p.g.a. sitt långa fängelsestraff sitta av sin tid tillsammans med de ofta psykiskt sjuka människor som har begått de mest allvarliga brotten i Storbritannien.

    Boken är en sann historia och det gör den ganska lätt att ta till sig. Självklart tycker man som läsare synd om Sandra, som får sitta så länge i fängelse för ett brott som hade krävt ett mycket mindre straff om hon hade dömts för det i Storbritannien, men ändå poängterar Sandra att hon förtjänade ett straff. Det tycker jag är bra, för det är på ett sätt ganska självklart att brottslingar ska straffas. Däremot kan boken väcka en debatt kring hur fängelser ska fungera och hur länder ska se på domar som har fällts i andra länder med helt andra straffskalor. I boken skildras fängelselivet som både brutalt och nedbrytande och det kan man såklart uppröras över. Det här är ju en dokumentär, så den är på det sättet väldigt intressant. Dock märks det att det inte är en ”riktig” författare som har skrivit boken. Dispositionen kan ibland vara lite underlig och över huvud taget känns det att språket inte är vad det kunde vara. Det hindrar mig lite från att sätta ett högt betyg på den här boken. Boken är bra och som skildring av verkligheten är den bra, men som spännande eller gripande skönlitteratur fungerar den sämre.


  • Sommardikter: en antologi

    Sommardikter: en antologi

    Jag är inte så van vid att läsa dikter. Det händer att jag faktiskt fastnar för en dikt, men det händer ungefär lika ofta att jag läser en dikt och tänker ”jaha? vad vill författaren säga med det här?” Den här antologin innehåller dikter som passar in i de båda typerna av dikter: somliga är bra och andra förstår jag inte. Det säger förmodligen mer om mig än om själva diktsamlingen.

    I Sommardikter har Britt Dahlström samlat ihop dikter av olika poeter. Där finns både rena klassiker och även en hel del som känns nytt. När man hör ordet sommar så är det kanske lätt hänt att man associerar det med stereotypen av en svensk sommar: sol, lycka, midsommar, hav och så vidare, men Sommardikter innehåller en hel del dikter som faktiskt inte är så sommarljusa som man kanske kunde tro. Det finns även dikter som handlar om t.ex. vemodet över att sommaren snart är förbi. Vad jag kan sakna i Sommardikter är någon typ av kategorisering efter vad dikterna handlar om. Här är dikterna sorterade i bokstavsordning och det tycker jag på ett sätt inte känns rätt i en antologi med så många olika sorters dikter på ett tema.


  • Musselstranden

    Musselstranden

    När Ulrika var barn var sommaren och vistelsen vid sommarhuset årets händelse. Då fick hon träffa den starkt beundrade vännen Ann-Marie. Som vuxen har hon fortfarande inte glömt bort somrarna tillsammans med Ann-Marie. Något som särskilt har etsat sig fast i minnet är den sommaren då Ann-Maries fyraåriga adoptivsyster under mystiska omständigheter försvann och flera veckor senare återfanns helt oskadd på ett klipputsprång vid Musselstranden.

    När den vuxna Ulrikas söner hittar ett gammalt skelett efter en människa på Musselstranden kommer åter minnena om Ann-Maries syster och Ulrika börjar smått fundera på om skelettet från människan på Musselstranden kan ha någonting att göra med den lilla fyraåriga flickan som återfanns just där.

    Det här är en både spännande och bra bok. Kanske mest uppskattar jag berättelsen om Ulrikas och Ann-Maries vänskap, som blir allt svårare ju äldre de båda flickorna blir. Boken är en fin skildring av hur det kan vara att bli vuxen. Berättelsen om barnet som försvann tycker jag dock är för osannolik för att jag verkligen ska engagera mig och mot slutet blev boken ganska tjatig.


  • Lutherska badet

    Lutherska badet

    Psykoterapeuten Barbara är 46 år och anser sig ha allt hon någonsin skulle vilja ha: hon har sin man. Några barn har det dock aldrig funnits tid till. Så går det upp för Barbara att hon trots allt har lyckats bli gravid och plötsligt blir hela hennes värld annorlunda.

    I boken tas flera ”kvinnosituationer” upp. Det handlar inte bara Barbara, som har offrat mycket för sin mans skull och för att kunna göra karriär, utan det finns också de som har gett upp sin man för barnens skull. I boken får vi t.ex. stöta på en kvinna som har blivit gravid efter att träffat en redan gift man, en kvinna som är fylld av förakt för män, ett lesbiskt par, en nyskild kvinna, en äldre kvinna som bedrar sin sin senila man och en kvinna som är hemmafru.

    Det är intressant läsning och stundom är det roligt också, men samtidigt har boken ett lite överdrivet lyckligt slut och det irriterar mig. Jag gillar att läsa om kvinnoödena, men tycker att personerna kan framställas lite väl klyschigt ibland. Det kan vara så klyschigt att jag ibland undrar om det är en satir jag läser. Det här är dock avkopplande och skön läsning, så jag rekommenderar verkligen boken.


  • Bränt barn

    Bränt barn

    Boken tar sin början vid en begravning där en mor och maka ska begravas och efter det rullar ett märkligt svartsjukedrama upp. Till sonens förargelse har fadern bedragit sin nu döda fru. Först får man som läsare följa hur sonen blir arg på sin far, som utan skam i kroppen är med sin älskarinna istället för att sörja sin bortgångna fru, men sedan visar det sig att det sonen egentligen känner är svartsjuka. Det som är sorg över en förlorad mor börjar mer och mer täckas över av svartsjukan över att fadern är med den kvinna som han själv älskar.

    Jag blir inte riktigt klok på den här boken, som i all sin lågmäldhet ändå lyckas ta väldigt skarpa vändningar. Ibland, under läsandets gång, känner jag för sonen, som på sätt och vis har anledning att känna besvikelse över sin fars handlande, men det kommer också ställen i boken där jag bara tycker att han är grym och cynisk. Inte minst är han rå mot sin fästmö, som han inte bara bedrar utan också är elak mot när hans humör svänger. Vad jag framför allt har svårt med i boken är dock att förstå vad sonen egentligen känner. Man måste läsa mycket mellan raderna för att förstå, men jag blir ändå inte på det klara med om sonen verkligen är svartsjuk eller om han egentligen är en helt trasig själ. Kanske är han både och. Oavsett vad Dagerman egentligen vill berätta med den här boken så tycker jag att den är fint skriven. Personerna i den beskrivs med känsla och en äkthet och känslan i de olika situationerna i boken är exakt fångade på papperet.


  • Palace Pier

    Palace Pier

    Det var av en ren slump som jag köpte den här boken. När jag var i bokhandeln fick jag ett infall att köpa en bok på engelska och då fick det bli första bästa bok i realådan som fick följa med mig hem. Det råkade bli Palace Pier, som är skriven av en för mig helt okänd författare.

    Utan några som helst förväntningar började jag alltså läsa den här boken, som utspelar sig i Brighton under en litteraturfestival och handlar om författaren Chris Duffy. Duffy är nu runt 60 år gammal och har i sitt liv bara lyckats ge ut en bok. Det är nu med en viss bitterhet som han går runt bland alla festivalbesökare och dränker sig själv i alkohol.

    Det här är faktiskt en riktigt kul bok och den är inte speciellt svår att ta sig igenom även om man inte är så himla bra på engelska. Fast trots att den är rolig, så är samtidigt ganska tragisk. Gör inte Duffy någonting annat än dricker?


  • Tjuven

    Tjuven

    Värmlandskillen Johan växer upp under miserabla förhållanden. Han bor hos sin alkoholiserade farbror med hans för snälla fru och deras alldeles för många barn. Ett av barnen heter Hedvig och hon och Johan får ett mycket speciellt förhållande. Drömmen för Johan är att tillsammans med Hedvig kunna resa sig ur de förhållanden som de lever i.

    Det blir Silverbibeln som blir Johans potentiella räddningslina. Han ger sig av till Uppsala för att försöka stjäla denna värdefulla bok och omvägen till dådet går genom ambitiösa studier av gotiska. Samtidigt som Johan befinner sig i Uppsala tillbringar Hedvig sin tid på psyk-avdelningen på ett sjukhus, där jag antar att hon behandlas för schitzofreni.

    Boken kan sägas bestå av två delar där den ena delen mer handlar om Johans fosterföräldrar och lite indirekt om Johans uppväxt och den andra delen utspelar sig under Johans studietid. Den första delen, som är en så tragisk historia att den stundvis är komisk, tycker jag mycket om. Jag älskar böcker där man får följa människors levnadsöden och därför tycker jag verkligen om historien om Johans mammas svåra situation och vad som hände med alla hennes barn. Bokens andra del berör mig inte alls på samma sätt. Gotiska är jag inte särskilt intresserad av och faktumet att den andra delen bara handlar om Johan, och inte alls speciellt mycket av de andra personera i boken, gör att den inte alls känns som lika intressant läsning.

    Jag är dessutom expert på att förstöra läsupplevelser genom att börja ifrågasätta om allting verkligen är realistiskt. I den här boken förstår jag inte hur Hedvig kunde hamna i den situation där hon hamnar i bokens andra del.

    Trots allt är det här ändå en väldigt spännande och läsvärd bok. Att boken utspelar sig mycket i Uppsala gjorde den ännu roligare att läsa för mig, som bor i den trakten. Dessutom lyckades boken verkligen göra mig fascinerad av Silverbibeln, som jag tidigare inte har vetat någonting om.


  • Ännu talar träden

    Ännu talar träden

    I den här boken heter inte kapitlen ”Kapitel 1”, ”Kapitel 2” o.s.v. utan de heter ”Första aftonen”, ”Andra aftonen” o.s.v. Meningen är att de ska ge känslan av att det är en berättelse som förs vidare med den muntliga traditionen, så som många afrikanska myter och berättelser har gjort och säkert gjordes under kolonialtiden, då den här boken utspelar sig.

    Sexton aftnar innehåller boken och under dem hinner huvudpersonen, Eden, berätta mycket från sitt liv. Det handlar en hel del om krocken mellan de svartas traditionella liv och livet som kolonisatörerna för, men framför allt handlar den om livet i Kamerun under den här tiden. Livet som Eden och de andra i hennes by lever känns oerhört främmande och konstigt: det är månggiften, oäktingar, riter som är så viktiga att fantasin och verkligheten blandas ihop, prostitution, ett vulgärt språk, mord och krig, som skiljer sig något enormt från de vitas krig.

    Har man någon gång tyckt att det lätt blir klyschigt och fånigt att tala om hur exotiskt och annorlunda livet i Afrika kan se ut, så bekräftar den här boken att alla ens fördomar om afrikaner egentligen var sanna. Åtminstone var de det vid det förra sekelskiftet. Det här är en intressant läsning och det finns mycket att förundras och förfasas över i den här boken. Vad jag inte uppskattar är att verkligheten gärna blandas ihop med fantasierna och att ”kapitlen” ibland känns som om de lika gärna hade kunnat läsas fristående. Fast kanske finns det en poäng med att gränsen mellan verklighet och fantasi ibland är lite flytande. Redan i inledningen riktas lite kritik mot det synsätt som skildras i boken: ”Under loppet av de fruktansvärda händelser som följer här kommer ni kanske att förstå varför afrikaner aldrig tror på vad de ser och varför vårt folk fyrtio år efter självständigheten fortfarande står med fötterna i den gamla tiden och huvudet i tjugohundratalet.” och kanske kan det där citatet sammanfatta ganska mycket av vad den här boken handlar om.