Det är många som har talat sig varma om den här boken och jag förstår vad folk menar. Det är en väldigt rörande och fin berättelse om en liten tysk flicka, Liesel, som under andra världskriget hamnar som fosterbarn hos två varmhjärtade människor. Om dagarna är det Hitler Jugend och Heil Hitler som gäller och vuxna förväntas vara med i nazistpartiet, men det finns också de som står emot och t.ex. gömmer judar i sina hem. Liesels fosterförälrar är sådana. De släpper in Max i sitt hem och hjälper honom att gömma sig i deras källare. Dag ut och dag in är han i deras kalla källare utan att klaga. Han ser aldrig något dagsljus och har aldrig någon kontakt med omvärlden, men Liesel får honom att härda ut och för hennes skull skriver och tecknar han små berättelser, som hon tar till sitt hjärta, bokälskare som hon är.
Det är givetvis många grymheter och fruktansvärda saker som finns i den här boken. Judar marcherar t.ex. regelbundet genom staden till koncentrationslägret i Dachau, folks söner dör i kriget och det är ständiga flyganfall, men det beskrivs på ett bra sätt, så att det varken blir för mycket, så att man inte kan ta till sig det, eller så att det skuffas undan. Det känns faktiskt som en ganska ärlig berättelse över livet i det fattiga Tyskland under den här mörka delen av vår historia. Fast givetvis smygs det in lite romantiska inslag och lite annat puttinuttigt smått och gott och det brukar jag tyvärr inte vara ett stort fan av.
Nåja. Boken är bra, men når kanske inte ända fram hos just mig. Jag rekommenderar den ändå att läsas av alla, som vill läsa ett gott stycke skönlitteratur och samtidigt påminnas om det vi aldrig får glömma från andra världskriget.
Att halv- och helfabrikat innehåller många färgämnen, smakförstärkare, aromämnen, stabiliseringsmedel och annat är ingen nyhet för mig. Dels är jag ju teknisk kemist och vet ett och annat om kemin bakom och dels gjorde jag faktiskt ett litet projektarbete, på gymnasiet, som handlade just om dessa ämnen. Nåväl. I Den hemligen kocken tas detta ”matfusk” upp och den lyckades faktskt väcka stort intresse hos mig. Jag har aldrig tidigare reflekterat särskilt mycket kring vad alla dessa tillsatser gör i maten, men med den här boken har Mats-Eric Nilsson verkligen lyckats väcka lust att köpa kvalitetsråvaror och att njuta av bra mat, istället för att köpa billig ”fusk”-mat.
Framöver kommer jag nog vara ännu mer noga när jag väljer vad som hamnar i kundkorgen. Varför ska man köpa mat som är så dålig att den behöver smakförstärkare och aromer för att smaka något och stabiliseringsmedel för att hålla ihop? Kan det verkligen vara bra mat? Jag tror inte det och i den här boken ger Mats-Eric Nilsson verkligen en ordentlig och grundlig genomgång i det ämnet. Både matkulturhistoria, insideinformation från livsmedelsbranschen och personliga betraktelser ges utrymme i den här boken, som också innehåller ”inköpsguide”, E-nummerguide, säsgongsguide för frukt och grönt samt en Sverigeguide till genuina matproducenter.
Bokkedjan har paus den här veckan, men istället tänkte jag hoppa på Fredagsfrågan den här gången (trots att det snart är onsdag!).
Vilka tidsskrifter eller magasin läser du?
Jag prenumererar på Forskning & Framsteg. Sedan läser jag strönummer av Elle om jag vill läsa något i badet. Läser Damernas Värld hos mamma.
Snabbt svarat. Jag läser ganska mycket just nu förresten. Jag har ett helt gäng biblioteksböcker på gång och en hel liten hög med böcker som jag precis ha lånat av min mamma. Jag har lite ledighet just nu, så då får man passa på att läsa. Framöver blir det väl mest kurslitteratur igen.
Veckans Bokkedja har temat hämnd och ett givet val att börja med är såklart Hamlet, som kanske är den mest spridda hämnd-boken genom tiderna.
Jag tycker helt klart att det var en kul och allmänbildande läsning att läsa Hamlet, så jag kan verkligen rekommendera att läsa den. En annan Shakespeare är Köpmannen i Venedig, som handlar om när Bassanio tar ett lån, mot en ovanlig borgen, av juden Shylock. Boken är en komedi, men är samtidigt sorglig i sin skildring av hur illa Shylock behandlas av de kristna.
Flickan som lekte med elden
Luftslottet som sprängdes Vila på gröna ängar
Du rêve pour les oufs Salvekvick och kvacksalveri Stulet land
Köp inte den här boken
Den hemlige kocken Med kallt blod
Den som inte tar bort luddet ska dö!
Vän av ordning
Låt den rätte komma in
Människohamn
Brida
Boktjuven
Ett annat liv
Skumtimmen
Nattfåk
+ en massa bloggtips, som nog är prio 2 på denna lista, så jag orkar inte kopiera in dem.
Nu har jag utökat listan lite. T.ex. har jag missat Invasion! av Jonas Hassen Khemiri (en av mina favoritförfattare!), så den vill jag såklart läsa. Utöver det har jag blivit sugen på att läsa Makten över klimatet av Christian Azar efter en artikel i Forskning & framsteg. Sedan finns det hur mycket intressanta lästips som helst i Köp inte den här boken, som jag läser just nu.
Jag läser Revolutionary Road just nu och tycker mycket om den. I Sverige är den tydligen inte så känd, annat än att den har blivit det nu, sedan filmen kom, men den finns faktiskt på Times lista över de 100 bästa romanerna genom tiderna. Det är inte så dåligt! Vad mer finns där?
The Adventures of Augie March – Saul Bellow
All the King’s Men – Robert Penn Warren
American Pastoral – Philip Roth
An American Tragedy – Theodore Dreiser Animal Farm – George Orwell
Appointment in Samarra – John O’Hara
Are You There God? It’s Me, Margaret – Judy Blume
The Assistant – Bernard Malamud
At Swim-Two-Birds – Flann O’Brien
Atonement – Ian McEwan
Beloved – Toni Morrison
The Berlin Stories – Christopher Isherwood
The Big Sleep – Raymond Chandler
The Blind Assassin – Margaret Atwood
Blood Meridian – Cormac McCarthy
Brideshead Revisited – Evelyn Waugh
The Bridge of San Luis Rey – Thornton Wilder
Call It Sleep – Henry Roth
Catch-22 – Joseph Heller The Catcher in the Rye – J.D. Salinger
A Clockwork Orange – Anthony Burgess
The Confessions of Nat Turner – William Styron
The Corrections – Jonathan Franzen
The Crying of Lot 49 – Thomas Pynchon
A Dance to the Music of Time – Anthony Powell
The Day of the Locust – Nathanael West
Death Comes for the Archbishop – Willa Cather
A Death in the Family – James Agee
The Death of the Heart – Elizabeth Bowen
Deliverance – James Dickey
Dog Soldiers – Robert Stone
Falconer – John Cheever
The French Lieutenant’s Woman – John Fowles
The Golden Notebook – Doris Lessing
Go Tell it on the Mountain – James Baldwin
Gone With the Wind – Margaret Mitchell
The Grapes of Wrath – John Steinbeck
Gravity’s Rainbow – Thomas Pynchon
The Great Gatsby – F. Scott Fitzgerald
A Handful of Dust – Evelyn Waugh
The Heart Is A Lonely Hunter – Carson McCullers
The Heart of the Matter – Graham Greene
Herzog – Saul Bellow
Housekeeping – Marilynne Robinson
A House for Mr. Biswas – V.S. Naipaul
I, Claudius – Robert Graves
Infinite Jest – David Foster Wallace
Invisible Man – Ralph Ellison
Light in August – William Faulkner The Lion, The Witch and the Wardrobe – C.S. Lewis
Lolita – Vladimir Nabokov Lord of the Flies – William Golding The Lord of the Rings – J.R.R. Tolkien
Loving – Henry Green
Lucky Jim – Kingsley Amis
The Man Who Loved Children – Christina Stead
Midnight’s Children – Salman Rushdie
Money – Martin Amis
The Moviegoer – Walker Percy
Mrs. Dalloway – Virginia Woolf
Naked Lunch – William Burroughs
Native Son – Richard Wright
Neuromancer – William Gibson
Never Let Me Go – Kazuo Ishiguro
1984 – George Orwell
On the Road – Jack Kerouac
One Flew Over the Cuckoo’s Nest – Ken Kesey
The Painted Bird – Jerzy Kosinski
Pale Fire – Vladimir Nabokov
A Passage to India – E.M. Forster
Play It As It Lays – Joan Didion
Portnoy’s Complaint – Philip Roth
Possession – A.S. Byatt
The Power and the Glory – Graham Greene
The Prime of Miss Jean Brodie – Muriel Spark
Rabbit, Run – John Updike
Ragtime – E.L. Doctorow
The Recognitions – William Gaddis
Red Harvest – Dashiell Hammett Revolutionary Road – Richard Yates
The Sheltering Sky – Paul Bowles
Slaughterhouse-Five – Kurt Vonnegut
Snow Crash – Neal Stephenson
The Sot-Weed Factor – John Barth
The Sound and the Fury – William Faulkner
The Sportswriter – Richard Ford
The Spy Who Came in From the Cold – John le Carre
The Sun Also Rises – Ernest Hemingway
Their Eyes Were Watching God – Zora Neale Hurston
Things Fall Apart – Chinua Achebe To Kill a Mockingbird – Harper Lee
To the Lighthouse – Virginia Woolf
Tropic of Cancer – Henry Miller
Ubik – Philip K. Dick
Under the Net – Iris Murdoch
Under the Volcano – Malcolm Lowry
Watchmen – Alan Moore & Dave Gibbons
White Noise – Don DeLillo White Teeth – Zadie Smith
Wide Sargasso Sea – Jean Rhys
De fetmarkerade har jag läst (åtminstone alldeles snart). De övriga kanske är bra boktips. Det som förvånar mig lite är hur få böcker jag känner igen. Philip Roth har flera titlar på listan och jag har få aldrig hört talas om honom. Saknar jag allmänbildning?
Spelkortsmysteriet är den första boken jag kommer att tänka på. Det är en ungdomsbok, som behandlar flera filosofiska frågor, medan huvudpersonen reser genom Europa. Med sig på resan har han en mystisk liten bok (faktiskt så liten att den ryms i en bulle!) om några spelkortsfigurer, som verkar ha en koppling till hans eget liv.
Boken är skriven av Jostein Gaarder, som, förutom att skriva lättillgängligt om filosofi, också brukar lyckas skriva lite mystiska och mysiga böcker med övernaturliga inslag. Detta är något Maria Gripe också brukar vara bra på, kanske särskilt i en av min barndoms favoriter, Tordyveln flyger i skymningen.
Vid sidan av Gripes böcker läste jag mest hästböcker vid den åldern. En stor favorit i den genren var Drömmen om en ponny, som till skillnad från många andra hästböcker beskriver en ponny som är precis sådär envis, besvärlig och, såklart, fantastisk, som ponnyer är i verkligheten. Känna igen sig-bok för hästtjejer!
Flickan som lekte med elden börjar lite mer spännande än Män som hatar kvinnor, men i övrigt är de rätt likartade. Det är spännnade, fängslande och totalt overkligt. Trots att det är så överdrivet och fånigt att jag vill skrika så dras jag med och vill veta vad som händer. Det går med andra ord snabbt att läsa dessa 600+ sidorna, men jag kan ändå inte påstå att jag tycker att de är särskilt bra.
I Flickan som lekte med elden har det gått några år sedan allt tumult i boken innan, men helvetet brakar lös igen när Lisbeth Salander blir misstänkt för ett trippelmord. Två av de mördade är medarbetare på tidningen Millennium och journalisten Mikael Blomqvist förstår direkt att Lisbeth inte ligger bakom detta vansinnesdåd. Utredningar dras igång lite överallt och spåren verkar leda till en mystisk man som heter Zala och som på något underligt sätt verkar ha en koppling till Lisbeth.
Ja. Spännande är det som sagt. Framöver skulle jag gärna vilja lära mig mer om polisens tillvägagångssätt för att skydda folk på SÄPO, hur man överlever en tahiboxningsspark i huvudet samt hur man överlever att bli skjuten i huvudet och dessutom bli levande begravd. Det skulle kanske kunna kasta lite ljus över denna orige i grovt våld och märkliga förklaringar.
Det är 50-tal och Revolutionary Road heter en idyllisk gata i en fint medelklassområde i ett samhälle i USA. Gatan befolkas av fina små familjer som går på middagsbjudningar hos varandra, pysslar i trädgården och låter sina barn springa omkring ute och leka med varandra. Tittar man in i de små hemmen ser man dock något annat än den polerade yta som visas upp. Här finns mannen, som i hemlighet suktar efter grannfrun och drömmer om och försöker att hitta tillfället då han ska kunna ta steget att inleda en affär med henne. Här finns det äldre paret, som försöker att mörka att deras fantastiska son, den bildade matematikläraren, är institutionaliserad på ett mentalsjukhus. Och så är det Frank och April Wheeler, bokens huvudpersoner.
Utåt sett är de ett förtjusande och trevligt par, men innerst inne känner de att livet saknar sin mening. Frank avskyr sitt urtrista jobb och ägnar den mesta arbetstiden åt att skjuta allt arbete framför sig och att flörta med kontorets söta, unga kvinnor, som han inte sällan är otrogen med. April är en rastlös själ som inte gör annat än att längta bort från detta småstadsliv med dess trista människor och futtigheter. När hon kläcker idén att hon och Frank ska ta sina barn och flytta till Europa föds en helt ny motivation hos dem båda. Nu väcks drömmar om att säga upp sig, finna sig själv, göra något som betyder något.
Det är en högst berörande bok om drömmar, förhoppningar och misslyckanden. Den är inte helt olika många av Gardells böcker, där han tar upp ämnen som ensamhet, utanförskap och att hålla uppe en prydlig fasad, och Yates lyckas verkligen måla upp en trovärdig berättelse, som är lätt att dras med i. Språket är enkelt, men väldigt uttrycksfullt och fullt av roliga och påhittiga metaforer. Han lyckas exakt fånga stämningarna, karaktärerna och miljöerna och förmedla den växande känslan av hopplöshet och katastrof. Det är dock ingen domedagsbok, utan ger att visst hopp, även om den tydligt visar att livet inte alltid blir som man tänkt sig och att problem och svårigheter sällan går att fly från.
Jag tycker att det här är en underbar liten bok och det finns mycket i den som man kan lyfta ut och begrunda för sig. Läs bara detta:
Vår förmåga att mäta och fördela tiden erbjuder en nästan outsinlig källa till tröst.
”Synkronisera klockorna på noll sexhundra”, säger infanterikaptenen, och var och en av hans hukande löjtnanter finner en frist från skräcken när de för de två små visarna i lodrät linje medan tonvis av tung arterllerield fladdrar över himlen: den prosaiska, vardagliga urtavlan har, om än tillfälligt, återställt en illusion av personlig kontroll. Bra, intygar den och blickar nådigt upp mellan hårstråna och blodådrorna på varje ohyggligt sårbar handled; utmärkt: än så länge inträffar allt på utsatt tid.
För att ge en bra upplevelse använder vi teknik som cookies för att lagra och/eller komma åt enhetsinformation. När du samtycker till dessa tekniker kan vi behandla data som surfbeteende eller unika ID:n på denna webbplats. Om du inte samtycker eller om du återkallar ditt samtycke kan detta påverka vissa funktioner negativt.
Funktionell
Alltid aktiv
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är absolut nödvändig för det legitima syftet att möjliggöra användningen av en specifik tjänst som uttryckligen begärts av abonnenten eller användaren, eller för det enda syftet att utföra överföring av en kommunikation över ett elektroniskt kommunikationsnät.
Alternativ
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
Statistik
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för statistiska ändamål.Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
Marknadsföring
Den tekniska lagringen eller åtkomsten krävs för att skapa användarprofiler för att skicka reklam, eller för att spåra användaren på en webbplats eller över flera webbplatser för liknande marknadsföringsändamål.